4 Kasım 2016 Cuma

Günlük İnsülin Dozu Nasıl Hesaplanır?

Okuduğum yabancı bir kaynakta teorik olarak günlük toplam insülin dozunun hesaplanması şu formüle göre yapılmış:

Toplam insülin=kilo (kg)x0.55

Eğer insülin pompası kullanıyorsak bundan %20 azaltmak gerekiyormuş.

Bu dozun yarısını bazal insülin yarısını da bolus insülin (yemek öncesi insülini) olarak kullanmamız önerilmiş.

Ayrıca eğer insülin duyarlılığımız yüksekse (ki benim öyle) bazal dozunu %10-15 azaltmamız önerilmiş.

Örneğin benim ağırlığım 56 kg. Formüle göre teorik günlük dozum;
Toplam insulin=56×0.55=30.8 yaklaşık 31 ünite.

Pompa kullanıyorum, %20 azaltmam gerekiyor.

Toplam doz=31-(31×0.20)=24.8 yaklaşık 25 ünite.

Bunun yarısı bazal doz;

25÷2=12.5 ünite

İnsulin duyarlılığım yüksek olduğu için bazal dozdan %15 düşüyorum;

Bazal doz=12.5-(12.5×0.15)=10.6 ünite

Bir gün 24 saat.  Saat başına düşen bazal insülin, yani bazal hız, bazal dozun 24 e bölünmesi ile bulunur.

Bazal hız=bazal doz÷24=10.6÷25=0.44 ünite/saat

Pompamın bazal hızını programlarken bu sayıyı temel aldım. Hipo ya da hiper yaşadığım saatten 2 saat önceki düşük ya da yüksek tutarak ince bazal ayarımı yaptım.

Burada hesaplanan teorik bir doz. Belki sizinkinden çok farklıdır. İnsülin direnci vs etkenkerden doz farklılığı olabilir diye düşünüyorum. Regulasyonunuz iyi ise total doz hesabına takılmayın derim.

"Bana balık verme balık tutmayı öğret" sözünü çok seviyorum. İyi bir şey gördüğümde de "bunu nasıl yaptın?" diye sorar, limitlerime uygunsa kendim yapmaya çalışırım.

Siz de böyle yapın diyemem. Hem hayatta hem diyabette yol aldım. Sabit bir endokrinologum yok maalesef. Şartlar beni Kendi kendime yetmeye itti.

Bunca şeyi okudunuz (iç ses: umarım okuyorlardır) ve benim mükemmel bir kan şekeri regulasyonum olduğu hissine kapıldıysanız yanılıyorsunuz. İniş ve çıkışlarım hep olur. Tıpkı hayat gibi. Bazen boş verir ya da kendime kızarım. Toparlanmaya çalışırım. Yine tıpkı hayat gibi.

Nasilki hayat birçok faktörden etkileniyor, diyabet de öyle. Bunu başka bir yazıda uzun uzun yazmak üzere şimdilik bu kadar diyeyim.

Sevgiler...