3 Kasım 2016 Perşembe

Bazal hız ayarlama

Yazıma başlamadan önce belirtmek isterim ki ben tıp doktoru değilim. Okuduklarım ışığında diyabetimde kendimce uygulamalarımı paylaşıyorum. Benim gibi hayat boyu bir kronik arkadaşla yaşamak zorunda olanların tecrübeli olmak ve diyabet okumaları yapmak şartı ile  bazı konularda kendi söküğünü dikebilmesi gerektiğine inanıyorum.

"Bazal hız" insülin pompası kullanıcılarının aşina olduğu bir tabirdir.  Uzun etkili insülinin yaptığı etkiyi ifade eder. Çoklu enjeksiyon ile insulin terapisi uygulayan arkadaşlar bazal insulin ihtiyaçlarını lantus, levemir ya da humulin n ile karşılar. Pompalılar ise hızlı etkili insulini (humalog ya da novorapid) pompada 24 saatlik dilimde ihtiyaçlarına göre programlayarak açlık kan şekerlerini ideal aralıkta tutmaya çalışırlar.

Yıllarca bazal insülin olarak humulin n kullandım. Sabaha karşı yaşadığım hipoglisemi vakalarından öylesine bıkmıştım ki anlatamam. Lantus kullandığım dönem nispeten daha kontrollüydü ama bence hiçbiri pompanın eline su dökemez.

 7-8 kg verdikten sonra toplam insulin dozumu düşürmem gerektiğini gördüm.
Pompa ve free style libre sayesinde bazal hızımda ince ayar yapmak çok kolay oldu.
Aşağıdaki fotoğraflarda eski ve yeni bazal hızımın kan şekerime etkisi görülüyor. Gece 3 teki hipo problemim burada görülmüyor çünkü uzun süredir çok şükür bu problemim yok. Pompadaki bazal hızı gece 3 ten 2 saat önce yani saat 1 civarında bir tık düşük tuttum. Böylece 3teki hipo engellenmiş oldu.
İlk fotoğrafta kırmızı okla işaretlediğim yer sabah 5ten sonra kan şekerimin yükselmeye başladığını gösteriyor. Bu bir kerelik bir olay değildi, tekrarlanabilir olduğu için üzerinde durmam gerektiğini düşündüm.

Ne yaptım?

Saat 5te hiper başladığı için saat 3teki (2 saat önceki) bazal hızımı bir miktar artırdım. Diğer fotoğrafta yeşil okla gösterdiğim gibi yeni bazal hızında sabahki hafif yükseliş görülmüyor.

Dilerim diyabet teknolojilerine ulaşmak hepimiz için kolaylaşır. Zira teknoloji diyabete iyi geliyor.

Sevgiler...